De publieke stemsite werd op 10 november afgesloten. Op 4 december maken we de winnaars bekend.

woensdag 1 november 2017

Nominees Vroeg wijs

De genomineerden in de categorie Vroeg wijs bieden kinderen en/of jongeren tot 16 jaar interessante activiteiten of toepassingen rond mediawijsheid en informatiegeletterdheid.

En de nominees zijn:

Bibliotheek Kortrijk - Mediawijze Week
Van 24 tot en met 28 april 2017 organiseert de stad Kortrijk in samenwerking met heel wat stadspartners de Mediawijze Week. In deze week worden er activiteiten, workshops, … rond verschillende ‘mediawijze’ thema’s (coding, cyberpesten, maaklab…) ingericht. De doelgroepen zijn 3e graad lager onderwijs en het secundair onderwijs (ASO/TSO/BSO/BuSO). Daarnaast zijn er ook vormingen voorzien voor leerkrachten.

Muntpunt (Brussel) - Het Honderdhandenhuis
Het Honderdhandenhuis is een plaats voorzien op de eerste verdieping van Muntpunt. Kinderen kunnen hier op woensdag- en zaterdagnamiddag komen om creatief bezig te zijn. Tijdens de vakanties kunnen kinderen hier iedere dag terecht. Het boek 'Het Grote Receptenboek Tegen Verveling' van Martena Duss is de basis van de activiteiten. Kinderen knutselen, timmeren, brouwen, … Muntpunt laat kinderen creatief bezig zijn in de bibliotheek. Met de Game Zone organiseert Muntpunt van woensdag tot zaterdag een echte gamenamiddag. Er zijn games voorzien voor Wii, Xbox of Playstation. De begeleiders zorgen dat alles goed verloopt en tonen hun tips& tricks. Daarnaast geeft Muntpunt ook workshops rond Special Effects en CoderDojo.
 
Bibliotheek Genk - BIBIT Genk & De Kracht van Kaos
BIBIT Genk is een app voor 12- tot 15-jarigen om de bibliotheek en het aanbod beter te leren kennen. Dit kan zowel individueel als in groepsverband. In de app draait alles rond 12 personages die een vraag of een probleem hebben en de antwoorden kunnen vinden in de bibliotheek. Er zijn verschillende thema’s: nieuwkomers, vrije tijd/sport, gezin/scheiding, mediawijsheid, keuzes maken, liefde en seks, drank en drugs, gaming, gender, uiterlijk, rouwverwerking en identiteit. Ook voor introductie- en instructierondleidingen gebruikt bibliotheek Genk interactieve spelen, voor de eerste graad secundair onderwijs is er Battle in de BIB. BIBOB is er voor de tweede graad secundair onderwijs. Voor het 5e leerjaar is er De Kracht van Kaos. Spelenderwijs maken zij kennis met het aanbod en de huisregels van de bib. Ze gaan met een tablet in de hand op pad en moeten Kaos verslaan.

Bibliotheek Maldegem - Booktubes & Leeshulpfilmpjes
Samen met VBS De Papaver, de basisschool, en in het kader van het samenwerkingsverband COMEET heeft de OB van Maldegem filmpjes gemaakt die het lezen door kinderen moet bevorderen. Met heldere stem wordt uitgelegd waarom lezen belangrijk is en ook hoe je een boek kan kiezen. Het doelpubliek is zowel de (groot)ouders als de kinderen zelf. Instructiefilmpjes zijn een interessante invalshoek om doelgroepen te bereiken die afhaken als er veel gelezen moet worden, zoals kleine kinderen of volwassenen die (zelf) geen frequente bibliotheekgebruik(st)ers zijn. Door hen hapklare informatie voor te schotelen in de vorm van een licht filmpje doorbreekt OB Maldegem het stereotype beeld van de bib als een stoffige bedoening waar je enkel hoogdravende literatuur vindt.

Antwerpse bibliotheken - BIBIT-app
Dit is een gratis app gericht op jongeren (12-15) om de bib te ontdekken. Het leert je dingen zoeken in de bib aan de hand van tips en verschillende verhaallijnen. De 'beloning' na het vinden van de juiste informatie is het verhaal van het gekozen personage. De thema's gaan van antiracisme tot cyberpesten en scheidingen; thema's waarmee de jongeren zelf dus in aanraking kunnen komen. Je kan de app ook in groep gebruiken (ideaal voor een klasbezoek).

Bibliotheek Destelbergen – RaspiBib & Bibschuur &Legoschuur
Met het project ‘Schuur van Destelbergen’ heeft de bibliotheek een soort fablab ontwikkeld. Er is een Legoschuur waar kinderen tussen 10 en 14 jaar terechtkunnen. Ze maken robots met Lego Mindstorms en leren deze dan programmeren. In de Bibschuur leren jongeren 3D-printen, knutselen, solderen, software programmeren of configureren, elektronica aansturen, … In de RaspiBib leren de jongeren programmeren met Raspberry Pi en Arduino, daarnaast leren ze werken met een 3D-printer.

De bibliotheek werkt samen met Beringse onderwijsinstellingen aan een project rond digitaal lezen. De bibliotheek werkt aan digitale leeslijsten om jongeren te stimuleren om te lezen. Het boek kunnen de jongeren lezen op een smartphone, tablet of e-reader. Op deze manier worden jongeren gestimuleerd om te lezen en kan fysiek uitgeleend materiaal toch nog gelezen worden. Jongeren kunnen op deze manier toch hun favoriete titel lezen.

Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei - Misia's missie
Is een project van de erfgoedcel Pajottenland Zennevallei gericht op de 2e graad van het lager onderwijs. Het is een volledig lessenpakket (6 lessen) dat onmiddellijk door de leerkracht ingezet kan worden. Met dit lessenpakket komen de leerlingen meer te weten over de familiegeschiedenis van het personage Misia. In het lessenpakket staat ook een archiefbezoek ingeroosterd. Kinderen leren over de naamgeschiedenis, een wapenschild en gaan ook creatief aan de slag door een herinneringsdoos te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten