De publieke stemsite werd op 10 november afgesloten. Op 4 december maken we de winnaars bekend.

maandag 30 oktober 2017

Nominees E-talage

De genomineerden in de categorie E-talage weten hun collectie/dienstverlening/activiteiten goed te promoten door middel van Pinterest, blog, website, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, wiki, hashtags, zoekers, dossiers, paas, tips, virtuele 360° rondleiding, etc.

En de nominees zijn:

Virtueel 360°-bezoek, sociale media (De Wattenfabriek, OB Herzele)
Met het virtueel 360°-bezoek kan je de Wattenfabriek vanuit je luie zetel bezoeken. Het gaat ook niet louter om rondkijken. Als je naar de balie gaat, kan je bijvoorbeeld de nieuwe aanwinsten bekijken of doorklikken naar de catalogus. Ook kan je er praktische informatie vinden, zoals over de inleverbus. Dit project verlaagt de drempel voor mensen die moeilijk ter been zijn en kan jongeren prikkelen om de bib virtueel te verkennen. Ook onderhoudt de Wattenfabriek een levendige blog en Facebookpagina.

Wiki, Facebookpagina (Bibliotheek Koninklijk Conservatorium Brussel)
De bibliotheek van het Koninklijke Conservatorium Brussel (KCB) brengt met hun Wikipedia-project  hun collectie en de onderzoeken van hun instelling samen. Dit project wilt zo open mogelijk om gaan met onderwijs, kunst en onderzoek. Zowel lopend onderzoek als afgerond onderzoek wordt hier vermeld, alsook online tentoonstellingen die interessant kunnen zijn. Het is een veelzijdig project dat via een vertrouwd zoekmiddel - Wikipedia - de studenten aanzet om meer zelfzeker op zoek te gaan naar meer informatie. Hoewel de thuispagina in het Engels is opgesteld, zijn er ook Nederlandstalige pagina's te vinden op deze Wiki. Naast hun Wiki zet de bibliotheek van het KCB ook zwaar in op hun Facebookpagina.

Zoekers voor jeugd en volwassenen, sociale media (OB Lommel)
De bibliotheek van Lommel heeft een aantal 'zoekers' uitgewerkt die kinderen, jongeren en volwassenen helpen om hun volgende favoriete boek, film, strip of cd te vinden. Als een tool om de bibliotheekgebruik(st)er zelfstandiger te maken, kan dat al tellen. Daarnaast delen ze op hun Instagramprofiel ongeveer tweemaal per week iets over het lief en leed van de bibliotheek, gaande van teamuitstappen tot activiteiten in de bib. Ook hun Facebookpagina is erg actief.

#ADH, #FREDDiVERS, sociale media (OB Kortrijk)
Met de hashtag #ADH2017 (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) zet de OB van Kortrijk in op verschillende soorten sociale media: Twitter, Pinterest en Facebook. Door elke dag iets nieuws in de kijker te zetten zorgt deze bib voor een leven in de brouwerij. De aanbevelingen gaan ook over verschillende soorten boeken (van de kleinsten tot de grootsten), tot games, dvd's, cd's, enzovoort. Niet enkel een veelheid aan kanalen, dus, maar ook een brede waaier aan uitleenbare items. Kortrijk heeft echter nog een tweede hashtag-topper in huis: onder #FREDDiVERS verzamelden ze allerlei portretten en verhalen van hun gebruik(st)ers.

Facebookpagina (Schoolbibliotheek Heilige Familie Secundair, Sint-Niklaas)
De Facebookpagina van de schoolbibliotheek van Heilige Familie Secundaire school in Sint-Niklaas bewijst dat je niet groot moet zijn om contact te houden met je gebruik(st)ers. De erg actieve pagina zorgt ervoor dat je nooit achter staat op wat er leeft in de bibliotheek en zorgt ook tijdens de zomermaanden voor vertier, bijvoorbeeld met Leesbingo.

Bieblo, De Krook app, Dossiers, Gent leent (De Krook, OB Gent)
De Krook heeft een heel arsenaal aan hulpmiddelen om je volgende boek uit te kiezen. Voor de kleinsten (7-11) is er Bieblo, een app in de bib waarop de jongste lezers afbeeldingen links en rechts kunnen swipen en zo een aanbeveling krijgen. Als je liever via een app op je smartphone aanbevelingen krijgt, dan is de Krook bib app. Met deze app kan je ook verlengen, reserveren, … Dan zijn er de Dossiers, die verbanden leggen tussen verschillende lees-, kijk- en luistertips om je zo andere dingen te doen leren kennen. En tot slot is er de toepassing ‘Wat leent en leest de Gentenaar?’ of korter ‘Gent leent’. Op de zijkanten van de kasten kan men via die applicatie het leesgedrag van stadsgenoten bekijken en zo leesideeën opdoen.

Bijzondere collecties, sociale media (Universiteitsbibliotheek KU Leuven)
Voor de gelegenheid van hun 500ste verjaardag heeft de Universiteitsbibliotheek KU Leuven hun bibliothecaire erfgoed eens goed in de verf gezet. Dat doen ze met een website waar je alles te weten komt over consultaties en bruikleen, over evenementen, schenkingen en steun. Ook over de collectie zelf vind je heel wat informatie. Naast een website heeft 'Bijzondere Collecties' – net als de Bibliotheken van KU Leuven - ook een Facebookpagina.

Virtuele rondleiding, sociale media (OB Waregem)
Ook in de bib van Waregem kan je een virtuele rondleiding volgen. Met dit erg mooie project steekt de bib een hart onder de riem van mensen die moeilijk ter been zijn of die om andere redenen moeilijk naar de bibliotheek kunnen komen. Geen zin in een virtuele rondleiding maar je wilt wel online op de hoogte blijven van activiteiten en bibliotheekgerelateerde weetjes? Dan heeft de bibliotheek van Waregem voor jou een Facebookpagina die je al die dingen graag laat weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten