De publieke stemsite werd op 10 november afgesloten. Op 4 december maken we de winnaars bekend.

woensdag 25 oktober 2017

Nominees Trending

De genomineerden in de categorie Trending springen in de kijker met een technologisch vernieuwend project. Denk aan robots, apps, virtual reality, augmented reality, makerspaces/fablabs, e-reading, ...

En de nominees zijn:


1. Robot Zora - Muntpunt Brussel

De bibliotheek Muntpunt in Brussel was de eerste Europese bibliotheek die een robot inschakelde in de publiekswerking. Deze humanoïde robot luistert naar de naam Zora en meet een luttele 56 cm. Zora spreekt meer dan 10 talen, kan dansen, zingen en bezit een hoge aaibaarheidsfactor. Muntpunt zet de robot vooral in bij het voorlezen aan kinderen, begeleiding bij klasbezoeken en baliewerk. Zora is gekatapulteerd tot het populairste uithangbord van de bib en heeft nu ook al een eigen boek.


2. Anderslezen-app  - Luisterpuntbibliotheek

Luisterpunt spant zich in om alle mensen met een leesbeperking te bereiken op zoveel mogelijk manieren. De Anderslezen-app is een modern alternatief voor de klassieke Daisy-speler en speelt in op de alomtegenwoordigheid van smartphones en tablets. De app is gratis te downloaden van thuis uit, en laat ook toe om eenvoudig altijd en overal, online of offline, luisterboeken te kunnen lezen met dezelfde functionaliteiten als de Daisy-speler. Luisterpunt heeft ook een uitgebreide handleiding voor Android en iOS op hun website gepubliceerd.


3. MakerBib - Bibliotheek Bree
Fablabs en makerspaces zijn creatieve broeinesten voor mensen die graag samen dingen maken met de nieuwste technologieën en daar oeverloos mee experimenteren. In Bree zijn ze enthousiast op deze trein gesprongen en de bib heeft zijn eigenste MakerBib gecreëerd. Er is een gevarieerd aanbod voor verschillende doelgroepen en de workshops zijn laagdrempelig en betaalbaar. De website van Makersbib is fris, overzichtelijk en mooi vormgegeven. Het aanbod aan workshops doet je goesting krijgen om naar Bree af te zakken en terug te keren met een ... eigen drone

4. Londerlab - Bibliotheek Londerzeel
Ook in Londerzeel wonen veel creatieve en nieuwsgierige mensen. Getuige daarvan het Londerlab, een initiatief van de bib. Het lab focust zich in eerste instantie op het gebruik van de laser cutter. Je leert het toestel te gebruiken door andere deelnemers en je hoeft enkel de materialen te betalen. De website staat vol nuttige tips, handleidingen en links en de resultaten of londerwonderen kan je op de website of op instagram bekijken. Dit lab, net als in Bree, bewijst dat niet iedereen in een grote stad hoeft te wonen om gebruik te maken van de laatste geavanceerde technologie. 

5. Collectie & Augmented Reality - Bibliotheek Maaseik
Weg met de QR-code, leve Augmented Reality! Augmented Reality (AR) is een technologie die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbindt. Het zorgt voor een virtuele toevoeging in je reële omgeving via je smartphone of tablet. Aurasma is een softwareprogramma waarmee je op een gebruiksvriendelijke manier deze technologie kan gebruiken. De bibliotheek van Maaseik past dit vooral toe op de collectie zodat de bezoeker nieuwe thema's kan ontdekken. Daarnaast wordt de app ook ingezet om spannende zoektochten te organiseren naar bijvoorbeeld het ontbrekende paneel van het Lam Gods.

6. Digitale Leesclubs - Bibliotheek Leuven
Bijna elke bibliotheek heeft wel een leesclub maar een digitale leesclub? Samen met vzw Link in de Kabel startte de bib het project op om kinderen en jongeren taalvaardiger te maken. De deelnemers kregen een eigen e-reader en een keuze aan verhalen. De ervaringen met de verhalen, met de bijhorende besprekingen en digitale tools kan je volgen op de blog van deze digitale leesclub. Een arbeidsintensief maar mooi project dat jongeren helpt met leesvaardigheid, met bijpassend digitaal ontdekkingsplezier. Het project werd in een publicatie gegoten en vormt een bron van inspiratie voor andere bibliotheken.

7. Mobiele lab Maak de Stad - De Krook (Gent) 
Iedereen weet ondertussen dat de bib van Gent herrezen is als De Krook en hoe! De bib wil een innovatieve digitale rol spelen in het bibliotheeklandschap. Zo ook met de mobiele makerspaces 'Maak de Stad'. Deze makerspaces richten zich op jongeren tussen 10 en 14 jaar met een focus op kansengroepen. Het project hoopt zo hun STEAM vaardigheden te ontwikkelen. De sessies vinden plaats in de wijkbibliotheken en de resultaten worden getoond in een slotevenement. Uiteindelijk zal het hele proefproject resulteren in een draaiboek  dat andere bibliotheken of instellingen kunnen gebruiken.

8. Google VR educatief pakket - Bibliotheek Kortrijk
Het ziet er gek uit, een VR bebrilde mens die met de armen wild om zich heen slaat in het niets maar het is al realiteit. De bibliotheek van Kortrijk is ook wild van VR en heeft al een ‘Google VR educatief pakket’ klaar. De google cardboard viewer is een budgetvriendelijke manier om de virtuele wereld te beleven en wordt als lespakket gratis aangeboden aan scholen. Er worden ook voorbeeldlessen aangeboden om leerkrachten op weg te helpen. Je kan al gaan duiken in de zee, in de huid kruipen van een dinosaurus of gorilla's ontmoeten op de playlist 'Google VR Bibeducatie'. Uiteraard alleen interessant met zo'n bril.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten